• Úvod
  • Odborné články
  • Termoplastické kompozity od LANXESS pro kryty motoru, palivové nádrže a středové tunely v oblasti podvozku

Termoplastické kompozity od LANXESS pro kryty motoru, palivové nádrže a středové tunely v oblasti podvozku

Termoplastické kompozity od LANXESS pro kryty motoru, palivové nádrže a středové tunely v oblasti podvozku

Terénní a SUV automobily se často používají pro práci v terénu nebo pro jízdu na extrémně nekvalitních silnicích a musí být tedy vybaveny obzvláště odolnými panely podvozku. Inovativní materiálové řešení pro takovéto zakázkové díly je založeno na termoplastických kompozitech z Tepexu zhotovených v Bond-Laminates GmbH, což je dceřinná firma společnosti LANXESS.


Pro náročné podmínky…

  • Vynikající trvanlivost na nerovných cestách
  • Výrazné zvýšení pevnosti a houževnatosti
  • Stejná forma pro standardní součásti a zakázkové díly


Tyto kompozity umožňují výrobu prakticky nezničitelných krytů motorů, palivových nádrží i krytů středových tunelů, které byly speciálně vyvinuty pro platformu MLB53A. U několika standardních modelů, například Bentley Bentayga, jsou již používány. A v budoucnu budou použity také u modelu Audi Q7.

„Při zkoušce na nerovné a kamenité zkušební dráze odolaly komponenty extrémnímu kontaktu podvozku s povrchem i nárazům štěrku prakticky bez jakéhokoli poškození,“ říká Harri Dittmar, vývojář aplikací Tepexu. Kromě toho kompozitní materiál také zjednodušuje výrobní proces. „Zakázkové díly mohou být vyráběny ve stejné formě jako příslušné standardní součásti vozidla. Výrobci nepotřebují vyvíjet další materiály a mohou eliminovat investice do dalších forem a lisů s vyššími uzavíracími silami,“ dodává Dittmar.

Termoplastické kompozity od LANXESS

Jednoduchý proces kompresního lisování

Kryty pro standardní a zakázkové modely jsou vyráběny kompresním lisováním s použitím lehkých vyztužených termoplastů na bázi polypropylenu (LWRT). Velké polotovary z LWRT (low-weight reinforced thermoplastic) jsou zahřívány v konvekční peci a vkládány roboty do kompresní formy, která může současně tvarovat až čtyři komponenty v závislosti na velikosti součástky. Komponenty jsou potom vyraženy z polotovarů s konturovanými povrchy nebo jsou vyříznuty vodním paprskem. Pro výrobu zakázkových komponentů se na povrch polotovaru LWRT dodatečně umístí vložka Tepex o tloušťce 0,5 milimetru, která se spolu s ním vytvaruje, takže výsledné komponenty mají povrch z Tepexu na straně směřující k silnici.

Kryty motoru a nádrží vyrábí společnost ElringKlinger Abschirmtechnik AG se sídlem ve městě Sevelen ve Švýcarsku. Používá se tu materiál LWRT ElroCgoustic. Kryty středového tunelu vyrábí společnost Röchling SE & Co. KG v německém Mannheimu z vlastního materiálu LWRT s názvem Seeberlite. Vložky pro všechny zakázkové díly jsou vyráběny z materiálu Tepex dynalite 104-RG 601 a obsahují polypropylenovou matrici, ve které je ze 47 objemových procent vloženo nekonečné skleněné vlákno jako jednovrstvá tkanina.


Vynikající tlumení zvuku

Horní vrstva Tepexu výrazně zvyšuje pevnost, tuhost a především nepoddajnost komponentů LWRT. Dittmar: „Díky své jedinečné struktuře má LWRT navíc velmi dobré vlastnosti pro pohlcování zvuku, což by nebylo možné u ostatních kompresně lisovaných kompaundů a znamenalo by to nižší komfort.“ Trvanlivost kompozitní struktury může být ještě dále zvýšena, pokud se Tepex používá nejen na straně k vozovce, ale také jako povlak na vnitřní straně. „Výsledkem je sendvičová struktura s jádrem vyrobeným z LWRT, která je ještě tvrdší, ale přesto lehká,“ říká Dr. Egon Moos, produktový manažer pro podvozkové systémy v Röchling Automotive.

 

Bentley


Široké možnosti použití

Tepex se používá nejenom pro podvozky automobilů. Byl zaveden v řadě dalších sériových aplikací pro výrobu lehkých automobilových konstrukcí. Kompozitní materiál je tvarován a s použitím zadního vstřikování se vytvářejí opěradla sedadel, pohledové součásti, brzdové pedály a příčníky nárazníku. Vzhledem k rostoucímu aplikačnímu potenciálu Tepexu v oblasti lehkých automobilových konstrukčních řešení zřídila společnost LANXESS specializovanou projektovou skupinu vedenou Henrikem Plaggenborgem, která podporuje partnery na celém světě ve všech fázích vývoje komponentů z Tepexu až po jejich uvedení do provozu.

Podrobnější informace o vlastnostech, aplikacích a technologiích Tepexu naleznete na adrese www.bond-laminates.com.

  • autor:
  • LANXESS Central Eastern Europe s.r.o.
  • Envalior CEE s.r.o.

    Envalior CEE s.r.o.

    Vysokovýkonné plastové materiály, technické plasty, Polyamid (PA), polybutylentereftalát (PBT), termoplastové vláknové kompozity, aditiva plastů, barviva plastů.



Mohlo by vás také zajímat



 

Nejnovější inzeráty

Plastikářský slovník