- Úvod
- Odborné články
- Technické materiály pro hybridní a 100% elektrická auta přináší Addiplast
Technické materiály pro hybridní a 100% elektrická auta přináší Addiplast
Vývoj hybridních a elektrických automobilů představuje pro výrobce plastových součástek novou výzvu, která začíná u výběru nových účinnějších a spolehlivějších materiálů.
Čím se zabývá Addiplast?
Addiplast Group zaměstnává víc než 110 zaměstnanců ve dvou výrobních závodech s více než 30 000 t výrobní kapacity. | |
Naše plasty (PP, PA, ABS, PBT, PPS) jsou určeny převážně pro použití v dopravě. Naše materiály pro automobilový průmysl splňují standardy ISO 14001 a IATF 16949 a naše nehořlavé kompaundy plně odpovídají normě NF EN 45545-2 pro železniční sektor. Technické receptury jsou zdokonalovány v našem výzkumném a vývojovém centru ADDISCIENCE®.
Mimoto dodáváme plasty také pro segment elektroniky a elektrotechniky, stavebnictví, potravinářství, zdravotnictví a kosmetiky.
Rostoucí význam automobilů s hybridním nebo elektrickým pohonem staví před výrobce plastových dílů požadavek vyrábět stále účinnější součástky. Jak jim můžete vy a vaše inovace ve vývoji plastů pomoci splnit tyto nároky?
Úzce spolupracujeme s evropskými výrobci automobilů, abychom znali jejich potřeby a mohli pracovat na vývoji takových materiálů, které budou odpovídat jejich zadání. Automobilový sektor vyžaduje splnění mnoha norem, jako UL94 V0 týkající se chování při hoření nebo FMVSS 302, která definuje ohnivzdorné vlastnosti materiálů.
Náš vývoj se pod označením ADDIFLAM® zaměřuje na specifické kategorie polymerů PA, PP, PBT, PPS. Tyto materiály jsou určeny pro různá použití, a to buď na úrovni baterie (držák, přípojnice atd.), nebo v prostoru motoru (ochranný kryt jednotky s výkonovou elektronikou atd.) nebo uvnitř vozidel pro části, které nejsou vidět. Pokud jde o interiérové aplikace, ty nesmí mít výrazný zápach a musí také splňovat požadavky na nízkotěkavé organické sloučeniny (VOC), které jsou závazné pro ohnivzdorné materiály. ADDIFLAM® J490M20FR Low Emi tento požadavek splňuje. Jedná-li se o motor hybridní nebo elektrický, vývoj zaměřený na podobné vlastnosti jako je zejm. ohnivzdornost, se týká celé řady součástek. Rovněž jsme vyvinuli řešení pro oranžové tónování částí spojených s baterií, jako jsou konektory, tak aby odpovídalo normě pro označování vodičů. Tyto požadavky splňuje několik výrobků používaných v sériové výrobě nesoucích označení ADDIFLAM® (J 490M20FR, H 490M20FR, VHI 53063X nebo VBI 23041F), jsou to polypropylenové nebo polyamidové kompaundy plněné minerálními nebo skleněnými vlákny UL 94 V0.
Na druhou stranu množství technologicky vyspělých součástek zvyšuje váhu vozidel, což není úplně vítané z hlediska zpřísňujících se norem pro emise CO2. Jaká se tedy nabízejí řešení, aby technická vyspělost nešla proti redukci hmotnosti?
Auta jsou skutečně stále těžší. Může za to i přechod na hybridní nebo elektrický pohon, jehož komponenty hmotnost zvyšují. Vedle norem pro emise CO2 se také chystají nové postihy, pokud váha vozidla překročí 1 800 kg, které by měly začít platit v roce 2022 a mohou zpomalit prodej těchto aut. Problematika odlehčení aut je tedy o to aktuálnější.
Pro výrobce však nastává dilema: snižovat hmotnost, ale za jakou cenu? Cena náhradních materiálů, které odlehčí vozidlo, by neměla překročit cenu dosud používaných.
Na jedné straně nahrazujeme tradičnější výztuhy, jako jsou skleněná vlákna nebo minerální plniva, kompaundy na bázi PP a přírodních vláken, díky nimž na váze získáme cca 20 %. Používání přírodních vláken se stává stále rozšířenějším, zejména ve výplních dveří, palubních deskách, krytech zavazadlového prostoru atd. Tomuto požadavku odpovídají třeba materiály řady ADDIBIO Renew®, například produkt GJI 53116, který je oficiálně zařazen společností Renault na jejím seznamu materiálů 2020 nebo je součástí materiálové politiky PSA 2020 pro konstrukční díly.
Kromě toho rozvíjíme řadu ADDITEC® založenou na materiálech zpevněných recyklovanými karbonovými vlákny na polypropylenové (ADDITEC® CGI 53081) nebo polyamidové matrici (ADDITEC® CBI 22049). Nicméně, zatímco v Německu se karbonová vlákna používají velmi často, francouzský trh je v tomto velmi opatrný. Proč? Cena těchto materiálů je stále vysoká a součástky, často kovovo-plastové, bývá potřeba s ohledem na jejich funkci zcela přepracovat.
Jaké jsou hlavní požadavky, které na plastové kompaundy klade automobilový průmysl?
Automobilový průmysl vyžaduje specifické kompaundy, které vybočují ze zavedených kolejí. V principu se jedná o tři kategorie požadavků, které nás neustále staví před nové výzvy:
- předpisy a nařízení: především nutnost snížení uhlíkové stopy. Je velmi důležité identifikovat, co všechno zvyšuje hmotnost. Naše řešení na odlehčení díky přírodním nebo karbonovým vláknům ke snížení přispívají. Nové jsou u elektrických nebo hybridních vozidel ve srovnání s běžnými motory požadavky na ohnivzdornost.
- ochrana životního prostředí: výrobci automobilů by rádi více používali materiály recyklované nebo vyztužené přírodními vlákny. Podle metod posuzování životního cyklu mají tyto materiály menší dopad na životní prostředí. Je potřeba najít řešení, které umožní opakovaně získat stejné vlastnosti jako mají obvykle používané materiály.
- náklady: jde o to vyvíjet technicky stále vyspělejší materiály a zároveň pamatovat na to, že naši klienti potřebují udržet náklady pod kontrolou.
Nejsou to ovšem jen požadavky automobilového sektoru, ale vlastně průmyslu celkově.
Jakým směrem se vývoj v Addiplast Group bude ubírat dál?
ADDIPLAST GROUP posledních 5 let významně rostl a chtěli bychom v tomto trendu pokračovat se stejnou intenzitou. Díky našemu druhému závodu Addikem máme doplňkové know-how zaměřené na vývoj termocitlivých (obsahujících fluor) a nehořlavých materiálů připravených pomocí co-kneader (hnětací stroj) technologie Buss. Další růst se bude bezesporu týkat know-how, které také doplní to stávající, at už půjde o vývoj technologický nebo na úrovni čistě chemického složení technických polymerů.
Od založení skupiny Addiplast jsou inovace společným jmenovatelem všech našich aktivit a naším cílem je zaměřit se na nové trhy s tím, že díky tomuto systémovému přístupu umíme nabídnout materiálové řešení přizpůsobené každému zákazníkovi.
- autor:
- ADDIPLAST GROUP