- Úvod
- Odborné články
- Společnost MCAE zorganizovala historicky první plavbu obojživelného vozu Amphicar v ČR
Společnost MCAE zorganizovala historicky první plavbu obojživelného vozu Amphicar v ČR
Ve středu 28.10.2015 se na brněnské přehradě poprvé představil obojživelný vůz Amphicar z roku 1964. Naše společnost měla tu čest pro tento historický vůz zrekonstruovat převodovku lodních šroubů pomocí aplikací 3D technologií.
Amphicar je obojživelný osobní automobil stejnojmenné německé automobilky vyráběný v letech 1961-1968. Celkem bylo vyrobeno 3878 těchto vozidel. První prototyp byl představen na autosalonu Ženevě už v roce 1958. Sériová výroba pak začala v roce 1961 a probíhala do roku 1968. Odbyt těchto vozů byl předpokládán zejména v USA.
Motor byl použit z vozu Triumph Herald. Byl umístěn vzadu a poháněl zadní nápravu. Pokud se vůz pohyboval po vodě, byl pohon přenášen na dva lodní šrouby. Automobil nebyl vybaven kormidlem, směr jízdy po vodě ovlivňovalo natočení předních kol. Vozidlo dosahovalo maximální rychlosti 110 km/h na souši a 12 km/h na vodě.
Amphicar, který byl představen na brněnské přehradě, pochází z roku 1964 a je majetkem majitele společnosti MK Technology, která je zároveň i technologickým partnerem MCAE Systems.
Pro rekonstrukci převodovky lodních šroubů jsme využili hned několika 3D technologií, které jsou součástí naší standardní nabídky. Nejprve byla původní převodovka naskenována pomocí optického skeneru ATOS firmy GOM, která nabízí špičkové optické měřicí systémy.
Skenovaný díl tak získal digitální podobu a bylo možné s ním dále provádět analýzy a měření. Díky softwaru Tebis byla provedena modifikace geometrie. Cílem modifikace bylo zajištění toho, aby bylo možné lodní šrouby ovládat nezávisle na sobě a zlepšit tak ovladatelnost auta ve vodě. Dále se vytiskly na 3D tiskárnách Stratasys i Voxeljet master modely. Ty posloužily nejen jako model pro silikonovou formu (urychluje výrobu v případě více kusů), ale byly použity i přímo pro obalení a vypálení ze skořepiny. Výroba se neobešla ani bez simulace tuhnutí a lití kovu do skořepiny, aby se následně vytvořil hrubý odlitek. Pro urychlenou výrobu slévárenské skořepinové formy využíváme systém Cyclone od společnosti MK Technology, který umožňuje také vysokorychlostní sušení, a tím výrobu formy v řádu několika hodin namísto několika dní. Funkční plochy potom byly obrobeny opět prostřednictvím softwaru Tebis a na závěr ještě proběhla rozměrová kontrola optickým skenerem ATOS.
Společnost MCAE Systems již více než 20 let nabízí a dodává svým zákazníkům v České a Slovenské republice nejmodernější 3D technologie, které jsou dnes ve světě dostupné a v případě projektu Amphicar byly také tyto technologie velmi efektivně využity:
- 3D skenování (GOM)
- Modifikace geometrie (Tebis)
- 3D tisk master modelu (Voxeljet, Stratasys)
- Silikonová forma a voskový odlitek (MK Technology)
- Simulační software pro ověření správného vtokového systému
- Hrubý odlitek metodou přesného lití
- Obrobení funkčních ploch (Tebis)
- Rozměrová kontrola (GOM)
V areálu TJ Lodní sporty u brněnské přehrady se v tento sváteční den vystřídala stovka diváků a asi čtvrtina z nich měla šanci vyzkoušet plavbu ve veteránském obojživelníku na vlastní kůži. Všem účastníkům byly rozdány pamětní pohlednice a na závěr mohli diváci nahlédnout tomuto vozu také pod kapotu a přesvědčit se, že do interiéru nepronikla ani kapka vody.
- autor:
- Mgr. Helena Matalová