- Úvod
- Odborné články
- Role plastů v moderní dopravě je obrovská. Radiační síťování plastů rozšiřuje jejich použití.
Role plastů v moderní dopravě je obrovská. Radiační síťování plastů rozšiřuje jejich použití.
Prostřednictvím radiačního síťování lze změnit užitné vlastnosti plastových výrobků, čímž se rozšíří rozsah jejich použití. Zdokonalené vlastnosti a lepší odolnost takto upravených produktů otevírají široké pole potenciálních nových aplikací. Například kovy ve funkčních dílech mohou být nahrazeny zesíťovanými vstřikovanými komponenty z plastu (např. PA nebo PBT).
Náhrada kovových prvků = lehčí konstrukce
U upevňovacích elementů, jako jsou šrouby s maticemi, držáky nebo svorky, lze kov nahradit radiačně síťovaným polyamidem. Velký počet spojených dílů ve vozidle a na něm a možné snížení hmotnosti o faktor > 5 nabízí obrovský potenciál úspor, pokud jde o celkovou hmotnost a výrobní náklady (zpracování kovů vs. vstřikování).
Technologie LED
Nárůst teploty v LED světlometech je z důvodu jejich kompaktního designu a vestavěné elektroniky vyšší než u běžných světlometů. Profil požadavků pro kryty a jejich součásti, zejména pro reflektory, procházejí podstatnou změnou - vzniká zde prostor pro uplatnění radiačního síťování.
Elektrický pohon vozidel
Některé elektromobily jsou vybaveny akumulátory s napětím přes 800 voltů, které mohou být nabíjeny na rychlodobíjecích stanicích výkonem až 350 kW. Při stejnosměrném proudu může síla proudu dosáhnout až 500 ampérů. Přenos energie z akumulátoru do pohonu vyžaduje kabelovou soustavu širokoprofilových vodičů a tepelně odolné izolační materiály. V souvislosti s těmito novými architekturami elektrických pohonů vznikají nové požadavky na použité materiály.
Autonomní řízení
Asistenční a autonomní systémy jsou základem pro automatické funkce řízení. Pro tento účel jsou nezbytná data, která jsou dodávána prostřednictvím mnoha senzorů. Senzory jsou připojeny pomocí kabelů, zástrček a konektorů, které často musí obstát v drsných podmínkách. Mechanické funkce vykonávají servomotory: například u systémů výstrahy před vybočením z jízdního pruhu, ovládání škrtící klapky u adaptivních tempomatů, v elektronických brzdných soustavách nebo u automatických převodovek. Motory musí být kompaktní, lehké, tiché a odolné, respektive zcela bezúdržbové.
Požadavky na materiály používané u převodových a posuvných součástí, jako například u ozubených kol, pouzder a kluzných ložisek, se výrazně mění. Radiačně síťované komponenty mohou být úspornou alternativou ke kovovým materiálům, nebo drahým polymerům (PEEK, PAI atd.).
Další informace o tom, jak funguje radiační síťování, najdete v dokumentu White Paper.
Kontakt: Ing. Michal Daněk, Ph.D., +420 739 087 336, danek@bgs.eu
- autor:
- Ing. Michal Daněk, Ph.D., BGS Beta-Gamma-Service GmbH & Co. KG.