Radiačně zesítěné plasty mají ohromný potenciál pro elektromobily

Radiačně zesítěné plasty mají ohromný potenciál pro elektromobily

Společnost BGS Beta-Gamma-Service GmbH & Co. KG. poskytuje komplexní služby v oblasti průmyslového ozařování a optimalizace plastových výrobků. Na otázky o radiačním síťování plastů v automobilovém průmyslu odpověděl Ing. Michal Daněk, Ph.D., který je specialistou v této oblasti.

1. Jak rozsáhlý je trh s radiačně zesítěnými plasty pro automobilový průmysl ve střední a východní Evropě a jak se v posledních letech vyvíjel?

Celkovou velikost trhu s radiačně zesítěnými plasty ve střední a východní Evropě je velmi těžké odhadnout. Celý trh se neustále mění zejména v důsledku současného přechodu od konvenčních spalovacích motorů k čistě elektrickým vozidlům. Některé díly vyráběné z radiačně zesítěných plastů jsou dodávány pouze pro spalovací motory a generují tedy přidanou hodnotu pouze v tomto konceptu vozidla. Trh s konvenčními vozidly se v posledních letech rozvíjel spíše mírně. Elektromobilita ovšem přináší nový silný impulz pro využívání radiačně zesítěných plastů.

2. Jaké jsou hlavní dosavadní aplikace radiačního síťování v automobilovém průmyslu a které nové či rozšířené oblasti jeho využití lze očekávat v důsledku elektromobility?

V současnosti se radiačně zesítěné plasty využívají především v segmentu spalovacích motorů a obecně řečeno v aplikacích, které vyžadují větší odolnost vůči vysokým teplotám, chemickým látkám nebo např. tečení materiálu. Jako příklady můžeme uvést výfukové potrubí, vlnovce, upevňovací prvky a napájecí systémy (kabely). Elektromobilita ovšem rozšiřuje portfolio produktů hned na několika úrovních. Na jedné straně máme silně rostoucí poptávku po kabelech, zejména těch vysokonapěťových. Na druhé straně bateriové systémy otevírají zcela nové oblasti použití. Jde například o pouzdro baterie nebo o plastové součásti baterie samotné. Kritickému zátěžovému stavu v případě „kumulovaného přenosu tepla“ je možné odolat pouze s tepelně odolnými díly. Radiačně zesítěné plasty zde budou hrát stále významnější roli.  

3. Které díly nebo sestavy ve vozidle je vhodné vyrábět z radiačně zesítěných plastů? Kde je možné jimi nahradit kovy a kde vysokopevnostní plasty?

Všechny díly a sestavy se zvýšenými nároky na odolnost proti teplotám, chemikáliím nebo nárazům jsou obecně řečeno vhodnými adepty pro radiačně zesítěné plasty. U některých vozidel jsou kovové venkovní díly nahrazovány radiačně zesíťovaným plastem PA66 s 30procentním obsahem skelných vláken. Dalším příkladem jsou upevňovací prvky jako matice, šrouby nebo svorky vyráběné z radiačně zesíťovaného plastu PA66 místo z kovu. Důvodem je nízká hustota neboli nižší hmotnost a lepší vlastnosti z hlediska chemické odolnosti. Příklad nahrazení vysokopevnostních plastů nebo plastů zesílených skelným vláknem radiačně zesíťovanými termoplasty pak nalezneme v oblasti stykačů.

4. Jak velká je úspora nákladů v některých typických aplikacích oproti dříve používaným materiálům?

Úspory nákladů lze dosáhnout několika způsoby. První možností je náhrada materiálů a druhou samotná technologie ozařování.

Ta vždy spočívá v ozařování „povrchu“, na němž nebo pod nímž jsou umístěny díly z radiačně zesítěného plastu. Uveďme si příklad: do lepenkové krabice o rozměrech 400×400×200 mm se vejde 1000 svorek z radiačně zesítěného plastu. Úspory nákladů dosáhneme tím, že vydělíme náklady na ozařování krabice počtem dílů uvnitř. To znamená, že náklady na ozařování jedné svorky jsou pak minimální. Pokud se svorky původně vyráběly z kovu nebo plastu vyztuženého skelným vláknem, znamená jeho nahrazení radiačně zesítěným termoplastem další úsporu.

5. Jakou roli chce společnost BGS hrát v tomto vývoji v automobilovém průmyslu a jaké máte plány pro další růst?

Elektromobilita je jedním z nejrychleji rostoucích trhů dnešní doby a společnost BGS se podle toho hodlá zařídit. Momentálně pracujeme na různých rozvojových projektech a také na projektech typu Start of Production (SOP, neboli zahájení sériové výroby). Studujeme také možnosti recyklace radiačně zesítěných plastů. Na tomto poli jsme již dosáhli velmi dobrých výsledků, které se snažíme zapracovat do nových projektů. Další oblastí růstu je ozařování výkonových polovodičů pro využití v segmentu elektromobility a obnovitelných zdrojů energie. Jinak řečeno – v celé řadě aplikací, kde hraje nějakou roli postupující elektrifikace. Sériové ozařování provádíme již několik let ve všech třech pobočkách pro nejrůznější zákazníky.

  • autor:
  • BGS Beta-Gamma-Service GmbH & Co. KG.
  • BGS Beta-Gamma-Service GmbH & Co. KG.

    BGS Beta-Gamma-Service GmbH & Co. KG.

    Průmyslové ozařování, procesy optimalizace plastových výrobků, radiační síťování plastových výrobků, radiační sterilizace, beta a gama ozařování.



Mohlo by vás také zajímat



 

Nejnovější inzeráty

Plastikářský slovník