- Úvod
- Odborné články
- Daniel Orel: Již několik desítek let je filozofií společnosti Arburg environmentálně šetrný přístup (rozhovor)
Daniel Orel: Již několik desítek let je filozofií společnosti Arburg environmentálně šetrný přístup (rozhovor)
Rodina Hehlů, majitelé společnosti ARBURG GmbH + Co KG , podniká letos 100 let. O oslavách, novinkách ale i současných výzvách, kterým čelí plastikáři jsme si povídali s ředitelem společností ARBURG spol s r.o. a ARBURG SK s.r.o., Ing. Danielem Orlem, Ph.D.
Společnost ARBURG GmbH + Co KG letos slaví 100 let. Rodina Hehlových podniká jedno století. To si zaslouží velkou oslavu. Jak slavíte?
Sto let je hezké, kulaté číslo, a když se člověk zamyslí nad turbulencemi světa a trhu, tak je opravdu důvod ohlédnout se a zhodnotit tak dlouhodobé a úspěšné úsilí několika výjimečných lidí. Oslavy začaly v polovině února přímo v mateřském závodě v Lossburgu a zúčastnilo se jich nad 1200 hostů z celého světa. Poté se konaly tradiční dny otevřených dveří, tentokráte pod názvem Jubilejní dny, s účasti cca 6000 lidí. Zde jsme uvítali i stotisícího návštěvníka, protože tuto akci každoročně pořádáme již od roku 1999. A na oslavy v mateřském závodě navazují události na jednotlivých ARBURG pobočkách. Česká a slovenská pobočka bude mít u příležitosti jubilea setkání se svými zákazníky 18. a 19. května ve vile Tugendhat.
Představili jste i žhavou novinku – Vstřikolis ARBURG ALLROUNDER 470H ve verzích Comfort a Premium. Co přináší zákazníkům váš nový stroj?
Ano, součástí jubilea je také představení nové řady vstřikovacích strojů s hybridním pohonem. Dlouhou dobu nebyly ceny energií nijak kritické. Což se změnilo před několika měsíci. Tehdy výrobní firmy zaznamenaly díky nákladům na energie finanční ztráty a energetická náročnost provozovaných zařízení se dostala do popředí. Hybridní pohony mohou být takovým konsenzuálním řešením mezi energetickou spotřebou a technickými nároky na výrobní technologie. Naše hybridní stroje by měly být v tomto směru ekonomicky, technicky a vlastně i ekologicky vhodnou variantou.
Vstřikolis Arburg ALLROUNDER 470H Premium |
ARBURG je průkopníkem a významným lídrem v oblasti vstřikolisů. Vy, pane Orle, jste jako ředitel české a slovenské pobočky naskočili do běžícího vlaku v době, kdy se ekonomice dařilo v roce 2015. Bylo těžké probrat kormidlo po panu Novákovi?
Příměr s vlakem nebo lodí používám taky. Český a slovenský plastikářský průmysl rostl prakticky od devadesátých let. Nasytil se až někdy kolem roku 2018. Byli a snad jsme stále perspektivními průmyslovými zeměmi, což se projevilo nejen samotným rozvojem místních podniků, ale i významným transferem technologií ze západní Evropy. Tento růst jsem sám pozoroval už od nástupu do společnosti Arburg v roce 2005. Pokračování přesně ve stopách po panu Novákovi nebylo možné, máme každý jinou náturu. Cestu jsem si tudíž vyšlapal vlastní, ale směřování jsme měli od počátku společné. Takže v něčem bylo pokračování obtížnější, a na něco jsem naopak už byl připraven. Je to pro mě stále zajímavé a naplňující.
Zvládli jste to však skvěle. Na 25. výročí společnosti ARBURG spol. s r.o. v ČR v říjnu 2021 majitelé vyjádřili velkou spokojenost a děkovali Vám za úspěšné řízení společnosti.
Když jsem převzal to pomyslné kormidlo, stále jsme měli velký obchodní potenciál. Zároveň nás čekal rozvoj servisního oddělení a oddělení projektů. Bylo co dělat a vlak či loď jsme společně se spolupracovníky uřídili a nasměřovali. Každopádně bez mých kolegyň a kolegů by to vůbec nešlo. Pracuje se mi s nimi a mezi nimi velmi dobře.
Jak vnímáte současnou ekonomickou a hospodářskou situaci v ČR a SR?
Mám pravidelný kontakt s velkým množstvím výrobních firem. Můžu říct, že situace je pro mnohé z nich obtížná a lidé už jsou ze všeho unavení. Z počátku jsem si myslel, že po kovidovém období stačí jen počkat a vztahy se zase narovnají, komunikace obnoví, nadšení začít něco nového přijde. Zatím to tak není. Výrobní podniky jsou ekonomicky na hraně a stále se jim předkládá, že budou muset restrukturalizovat, dekarbonizovat, digitalizovat, navíc se chovat ekologicky zodpovědně atd. Mysleli jsme si, že činitelé Evropské unie ze svého striktního a ambiciózního cíle trochu ustoupí, ale to se nestane. Cíl je zřejmý a my se musíme přizpůsobit. Samozřejmě je nutné dělat celosvětově kroky ke zlepšení životního prostředí, jen si momentálně v Evropě hromadně řežeme větev, na které sedíme. Evropská unie je nejotevřenější ekonomika na světě s nejstriktnějšími pravidly pro svůj průmysl. Zde musí nastoupit vymahatelnost práva i na neevropských dovozcích. Jestli si asijský dovozce pouze vytiskne papír, že vše splňuje, ale evropský totéž musí skutečně dodržet a dokladovat, prohrajeme.
Zmínil jste digitalizaci, řeší firmy v této době investice připadne digitalizaci výroby?
Digitalizace průmyslu nastoupila už před mnoha lety. Tehdy se mluvilo o nové průmyslové revoluci, tedy o Průmyslu 4.0, který zahrnoval nejen robotizaci, ale i digitalizaci, vzdálený přístup, chytré továrny apod. Výrobní podniky postupně robotizovaly, zavedly monitorování výroby, automatizovaly procesy. Za posledních deset let se udělal v tomto směru určitě velký posun. A bude nutné digitalizaci a robotizaci rozvíjet dále. Ani střední Evropa už není levná z pohledu personálních nákladů. Navíc technicky vzdělaní pracovníci chybí všude. Bez inovace výrob nebudeme konkurence schopní.
Stále je na stole i evropský Green Deal. ARBURG bere tuto záležitost velmi vážně. Na K2022 v Düsseldorfu jste měli i samostatný, specializovaný stánek věnovaný ekologii a udržitelnosti. Řešíte tato témata i s vašimi zákazníky v ČR a SR?
Už několik desítek let je filozofií společnosti ARBURG environmentálně šetrný přístup. Na tom se nic nemění, myslíme to vážně a takto k tomu přistupujeme i v České a Slovenské republice. Nicméně z toho, co sleduji kolem sebe, můžu obecně říct, že udržitelnost a zelený přístup je často používán pouze marketingově. Na západ od nás sice neznají historickou postavu knížete Potěmkina, ale potěmkinovských vesniček postavili už hodně. Pro spotřebitele je pak těžké odlišit, co je greenwashing a co skutečný záměr výrobců mít udržitelnou výrobu.
Speciálně po zpracovatelích plastů spotřebitelé požadují použití recyklátů a biomateriálů. Samozřejmě bez negativního vlivu na funkčnost výrobku a na jeho kvalitu. Nikdo už z laické veřejnosti ale přesně neví, co to přináší. Současné výrobky, zvláště výlisky z konstrukčních termoplastů, lze separovat a recyklovat jen ve velmi omezené míře. Nejsou na to navrženy, a kdo tvrdí opak, nezná realitu. Čeká nás dlouhá cesta vývoje a zkoušení nových materiálů a nového ekodesignu. Jednodruhový, čistý recyklát je dražší než originál a navíc obtížně dostupný ve větším množství. Recyklát z domovního odpadu musí projít energeticky náročnou chemickou recyklací, aby byl vůbec použitelný pro zpracování vstřikováním a nevykazoval známky degradace.
Média přitom tuto problematiku podávají jako jednoduchou a již zvládnutou. Musíme se proto my – průmysl – společně s ekologickými iniciativami snažit vysvětlit a vysvětlovat, co je nyní reálné dělat a kam se v blízké budoucnosti můžeme posunout. Jinak budou stále šířeny bludy, které nemají s fyzikálními možnostmi materiálů a zpracovatelských technologií nic společného.
Daniel Orel, ředitel české a slovenské pobočky ARBURG během Anniversary Days 2023 |
Je tomu tak. Plasty jsou v současnosti považovány za velkého nepřítele a příčinu dnešních ekologických problémů. Víme, že se angažujete v osvětě plastů v očích veřejnosti. Daří se?
No, jak se to vezme. Plasty jsou s námi v běžném životě asi 60 let. Není tedy reálné udělat zásadní změny v řádu měsíců nebo pár let. Tady se jedná o změnu myšlení, změnu paradigmatu.
Bohužel široká veřejnost je často uváděna médii v omyl, že je to běh na krátkou trať a řešení jsou. Někdy i ekologické iniciativy podávají zkreslující informace. My se snažíme vysvětlovat úskalí vývoje nových materiálů a jejich možnosti zpracování, ale máme vliv pouze na odbornou veřejnost. Poslední dobou komunikujeme i s neziskovými ekologickými iniciativami, abychom našli společnou řeč a společnou cestu a pak dělali i osvětu. V tomto jsme na jedné lodi, na jedné planetě a nemá cenu se přetlačovat.
Za těch 60 let plasty nahradily díky svým vlastnostem spoustu jiných materiálů a přinesly poměrně pohodlný život prakticky všem. Plastů se nelze zbavit zcela, už je pro nás nepředstavitelné být např. bez elektroniky. Nicméně je pravda, že plasty jsou laiky vnímány jako zlo a zpracovatelé plastů jako ti zlí hoši, co na tom vydělávají. Přitom základem je změna spotřebitelského chování, lépe řečeno lidského chování. Používat a znovu-užívat jen to, co skutečně potřebuji. A sledovat dopady jednotlivých činností, ale ne jen na „mém dvorečku“, pohled musí být komplexní. To znamená skutečně porozumět pojmům uhlíková stopa a životní cyklus výrobku. Porovnávat porovnatelné a podle toho se každodenně rozhodovat. Uvidíme, jak to další generace zvládnou, je to i v jejich rukou, protože jsou spotřebitelé.
Ale abychom neskončili nějak negativisticky. Není to poprvé, co lidstvo nebo civilizace stojí na nějaké pomyslné křižovatce. Například před sto dvaceti lety byla města doslova zanesena hnojem od statisíců koní, které zajišťovaly lidem transport. Tehdy pro to nebylo řešení a předpovědi mluvily o utopení světových metropolí ve špíně a smradu. Pak přišel automobil, tehdejší jednodušší, ekonomičtější a hlavně ekologičtější varianta koně, a problém byl vyřešen. Podobně to bylo s železnicí, výrobními stroji, parním strojem. Civilizace si nakonec poradila, ale řešení nepřišlo od úřednického stolu z legislativních nařízení, přišlo z lidského umu, invence a znalostí.
- autor:
- redakcia PlasticPortal.eu