Chce Česko Autosalon?

Chce Česko Autosalon?

Před jedenácti lety oslavila na brněnském Autosalonu světovou premiéru BMW5 generace E60. Letos největší přehlídka osobních aut v Česku byla zrušena. Jiří Kuliš, šéf Veletrhů Brno, je přesvědčen o tom, že Autosalon měl šanci stát se "Ženevou východní Evropy."

1) Proč se letos nebude konat Autosalon? O ročníku 2014 hovoříte jako o mimořádném – z jakého důvodu?
Náš záměr byl restartovat Autosalon v jednoročním cyklu, neboť automobilky avizovaly příchod nových modelů na český trh. Většina autosalonů se koná každý rok. V tom byl mimořádný, protože doposud se konal jednou za dva roky. Předpoklad však byl, že koncem roku 2013 bude přihlášena většina značek – 15-17 značek, což se nestalo. Autosalon nemůže stát na dvou třech značkách. Proto jsme oznámili, že od záměru ustupujeme.

2) Multimediální koncept byl zástupci automobilek ohodnocen jako historicky nejlepší. Proč se tedy nakonec nepodařilo shromáždit hlavních 17-20 značek?
Kritické názory, které někdy od dovozců na adresu Autosalonu Brno zaznívají jsou zástupné, nepodstatné. Konečně všechno jsme si vysvětlili. Hlavní příčinu vidím v aktuálním rozdělení a vývoji na českém trhu. Nechápal jsem výpovědi dovozců, že jim Autosalon nic nepřináší. Podíváme-li se však na statistiku prodejů a postavení jednotlivých značek na českém trhu, je to jasné. 57% trhu představují čtyři značky. Podíly na trhu a prodeje jsou ustálené dlouhodobě, ať se Autosalon koná či nekoná. Do roku 2007 se podíly na trhu vytvářely, mateřské centrály se dívaly na český trh strategicky a proto účast na Autosalonu finančně podporovaly. Autosalon je multifunkční marketingový nástroj, ale místní dovozce zajímají nyní hlavně jen momentální čísla prodejů. Dovozci s menšími prodeji raději promítnou marketingový rozpočet do akčních slev než aby dělali marketingové akce. S tímto problémem se ovšem potýká řada autosalonů ve světě. Byly zrušeny autosalony na větších trzích než je český.

 


3) Myslíte, že váhavost některých dovozců je způsobena tím, že jsou mnohem závislejší na svých zahraničních centrálách?
Zahraniční centrály přestaly od roku 2009 tzv. regionální autosalony finančně podporovat a místní dovozci musí hradit účast na autosalonu sami. Výjimkou jsou Ženeva, Paříž a Frankfurt, což jsou autosalony na úrovni výrobců. Tím jsou nyní dovozci znevýhodněni oproti domácím výrobcům – Škoda Auto a Hyundai. Do roku 2007 měl Autosalon Brno příležitost se stát čtvrtým nejdůležitějším evropským autosalonem, autosalonem pro „východní Evropu“. Tato příležitost byla nástupem krize automobilového průmyslu v Evropě v roce 2009 ztracena. Od roku 2009 snížilo úroveň Autosalonu připuštění místních prodejců. Autosalon musí být na úrovni výrobců či dovozců nebo raději ne. Z hlediska centrál je český trh nyní nezajímavý. Strategicky se dívají na rozvíjející se trhy – do Číny, Indie, Ruska, Brazílie.

4) Souvisejí problémy Autosalonu s jeho vystoupením z OICA, ke kterému došlo v roce 2012?
Členství v OICA bylo pro Autosalon Brno kontraproduktivní. Vystoupení Autosalonu Brno z OICA, mezinárodního sdružení, které koordinuje termíny a standardy autosalonů ve světě, bylo motivováno hlavně snahou snížit pro náklady dovozců při absenci podpory z centrály. Autosalon OICA, tedy autosalon na úrovni výrobců, předepisuje použití expozic ve firemních standardech, které jsou zbytečně drahé. Z toho plyne mýtus, že autosalon je drahý. Nečlenství umožňuje rovněž volit flexibilně termíny, samozřejmě s přihlédnutím ke konání ostatních autosalonů v daném geografickém regionu.

5) Jakou roli hraje v nenaplnění Autosalonu vystavovateli SDA?
SDA sdružuje prakticky všechny značky s výjimkou Hyundai. Pokud nebude přijato většinové politické rozhodnutí na úrovni vedení firem, že jeden autosalon v ČR je potřebný, že Autosalon Brno je strategicky důležitý a většina se zúčastní, není možné autosalon realizovat.

6) Proč je možné uspořádat autosalon ve Vídni či Bratislavě?
V Rakousku se také určitou dobu žádný autosalon nekonal a nyní funguje. Ale stojí za ním všichni importéři, celý svaz dovozců jako jeden muž. K názoru, že autosalon je potřebný došli tím, že koncern VW uspořádal nejdříve vlastní autosalon koncernových značek. Ostatním to bylo líto. Rakouský i slovenský trh se od českého liší. Podíly prodejů jsou více rozloženy, nehledě na to, že v menším Rakousku se prodá dvakrát tolik nových aut než v Česku. Zatímco Rakušané by do Brna nikdy nepřijeli, Slováci ano. My chápeme Autosalon Brno potenciálně jako autosalon pro Česko i Slovensko. Značky, které mají různá zastoupení to ale vidí jinak. V Bratislavě zřejmě funguje lepší domluva mezi slovenskými importéry než u nás. Na Slovensku se přitom prodá polovina aut než v Česku. Nelze si ovšem představit, že bratislavský autosalon skutečně navštíví 185 tisíc osob jak je uváděno.

7) Také ceny prý byly nejlepší v historii – mohli byste aspoň naznačit, jak nabídka vypadala?
Naše nabídka byla velmi podobná modelu vídeňského autosalonu. Technicky jednoduché, ale účelné a atraktivní expozice s obdobnou cenou pronájmu. Hlavně jsme nabídli viditelnější mediální kampaň a z toho vyplývající mediální pokrytí. To zůstalo nepochopeno. Hodnota mediálního pokrytí je pro účastnící se značku vyšší než investice do vlastní expozice. Koncept spojení autosalonu s jinými medii jsme konzultovali s vídeňskými kolegy, kteří ho velmi ocenili a uznali, že náš koncept je unikátní. Je nepochopitelné, že dovozci dávají přednost marketingovým aktivitám, které jsou z hlediska nákladů obdobné, ale jsou mnohem méně efektivní. Myslím tím různé „road shows“ a eventy někde na golfovém hřišti, kde stojí několik aut a vidí je 150 lidí.

 


8) A jaká je role SAP – když Autosalony začínaly, haly přetékaly stánky malých firem, subdodavateli atd. To už dnes také neplatí…
AutoSAP je sdružení výrobců, hlavně dodavatelů automobilového průmyslu. Česko je paradoxně automobilovou velmocí, na druhé straně nemá vlastní autosalon. TPCA Kolín je výrobní závod, strategická obchodní rozhodnutí se dělají v Paříži a za dovoz jsou odpovědni dovozci. Členem AutoSAP je Hyundai, ale pouze jako výrobní závod. Jedinou členskou firmou AutoSAP, která má přímý zájem na Autosalonu Brno je Škoda Auto. Kotvou autosalonu je účast většiny automobilek. Na tu se nabalí další segmenty - služby, doplňky, autodíly, tuning. Čím více značek, tím více dalších účastníků a návštěvníků, to je logické.

9) Autosalon nebyl zařazen do hospodářského plánu BVV – proč?
V době upřesňování plánu nebyly ani přihlášky, ani jasné přísliby účasti, proto jsme s ním ani nepočítali. Autosalon není akcí, se kterou by stálo či padalo hospodaření BVV. Autosalon v roce 2009 byl dokonce ztrátový.

8) Výstavy motocyklů se v ČR konají každý rok dokonce dvě. Proč se jim daří a nemáte třeba v plánu k nim Autosalon přičlenit?
Motosalon v gesci SDA je pouze jeden. Ale ano, o takové alternativě jsme uvažovali. Nelze ji však z důvodu termínové kolize požadovaného termínu Motosalonu s autosalonem v Ženevě realizovat. Navíc cílové návštěvnické skupiny jsou odlišné. Trh motocyklů se chová jinak než trh osobních automobilů. Dovozci motocyklů se dovedou dohodnout. Stojí za Motosalonem, uznávají ho jako vhodnou platformu prezentace. A funguje.

10) Co se chystáte podniknout k tomu, aby se Autosalon konal příští rok?
Autosalon je kultovní akcí pro většinu návštěvníků. Auta lidi baví.Vidět a osahat si většinu automobilových značek v jednom čase na jednom místě a ještě s manekýnkami se hned tak nepodaří. Pro návštěvníka je to obrovský zážitek. 17% návštěvníků – tedy cca 17.000 osob – se na autosalonu rozhoduje o koupi vozu, pro dalších 50%, tedy 50 tisíc osob, je autosalon důležitým vodítkem pro rozhodování o nákupu nového vozu. Na Autosalon Brno přijíždějí lidé z celé republiky, ze Slovenska. Loni byli zklamáni a to nechceme opakovat.
Vzkázat jim, ať jedou do Frankfurtu či Ženevy, mi připadá jako pohrdání tuzemským zákazníkem. Ne všichni na to mají, ne všichni se tam domluví. Český zákazník, který si chce koupit auto tam nikoho nezajímá. Ti kteří tam jedou, tam jedou proto, že to je show, kterou chtějí vidět.
Faktem zůstává, že autosalony velmi dobře marketingově fungují a jediným místem, kde se pořádný autosalon s požadovanou návštěvností nad 100 tisíc osob během 4 – 5 dnů dá v Česku udělat, je brněnské výstaviště.
Autosalon má obrovský dopad včetně rezonance v médiích. Ve svých návaznostech má dopad na automobilovou kulturu - na zvyšování silniční bezpečnosti, zlepšování vozového parku, snižování ekologické zátěže. Pokud tyto věci vedení dovozců a výrobců automobilů nepochopí, nemůžeme dělat celkem nic. Nemít národní autosalon je velká škoda. Stále leží na stole náš návrh na uspořádání Autosalonu Brno. Myslím, že jsme udělali maximum a nyní je další osud Autosalonu Brno 2015 v rukách výrobců a dovozců.

Rozhovor generálního ředitele Jiřího Kuliše pro motoristický časopis AutoTIP (v původní nekrácené verzi)

 

foto: 2M-foto

 

  • autor:
  • Veletrhy Brno, a.s.
  • Veletrhy Brno, a. s.

    Veletrhy Brno, a. s.

    Veletrhy Brno, a. s., jsou nejvýznamnější veletržní správou ve střední Evropě. Jejich hlavní činností je pořádání veletrhů a výstav.

Fotografie



Mohlo by vás také zajímat



 

Nejnovější inzeráty

Plastikářský slovník