CEE Automotive Supply Chain 2019: Přemýšlejme strategicky

CEE Automotive Supply Chain 2019: Přemýšlejme strategicky

Ve dnech 12. – 13. listopadu 2019 se v Olomouci uskutečnila největší dodavatelská konference v automobilovém průmyslu v Česku a na Slovensku. Více než 450 účastníků z 18 zemí světa si nenechalo ujít příležitost k setkání, diskusi a obchodním jednáním v olomouckém hotelu NH Collection Congress.

Hlavním tématem konference CEE Automotive Supply Chain 2019, kterou uspořádaly Sdružení automobilového průmyslu ČR, Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky a další partneři z řad obchodních komor mezinárodních institucí, byla transformace automobilového průmyslu se zaměřením na dodavatelsko-odběratelské vztahy.

Již třetí ročník CEE Automotive Supply Chain 2019 nabídl během dvou listopadových dní přítomným zástupcům automobilek a dodavatelských a subdodavatelských firem ze sektoru automotive celou řadu zajímavých vystoupení. V souvislosti s aktuálními trendy v dodavatelsko-odběratelských vztazích se hovořilo také o logistice, automatizaci a robotizaci a v neposlední řadě i o globálních ekonomických perspektivách a jejich vlivu na automobilový průmysl. V rámci konference pak více než 260 účastníků využilo možnost navázání obchodních kontaktů při téměř 650 řízených B2B schůzkách.

Hlavním tématem přednášek a diskusí byla samozřejmě transformace automobilového průmyslu – ať už vyplývající z evropské legislativy, způsobená technologickým pokrokem nebo situací na geopolitickém hřišti. „Musíme být inovativní a kreativní v rámci toho, co trh potřebuje a kam směřuje. Pokud chce být firma v automobilovém průmyslu úspěšná, musí sledovat všechny tyto faktory a na jejich základě nastavit svou interní politiku. Musíme přemýšlet strategicky a dívat se k roku 2030, 2040 nebo dokonce 2050, abychom si uvědomili, kam celý průmysl směřuje,“ uvedl v úvodním panelu Petr Novák, člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a prezident společnosti Koyo Bearings Česká republika.

CEE Automotive 
Petr Novák, člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a prezident společnosti Koyo Bearings Česká republika 


Podle Alexandra Matuška, prezidenta slovenského Zväzu automobilového priemyslu, je odvětví na nové výzvy připraveno. Rozhodující slovo však v celém procesu transformace bude ležet mimo automobilový průmysl. „Technologicky víme, kam se pohybujeme, ale nevíme, jak bude reagovat zákazník. V tuto chvíli je to pro nás všechny ta největší neznámá,“ uvedl Matušek.

Hledá se nový model dopravy

Podle Manuela Kallweita, ředitele ekonomického zpravodajství a statistiky německé automobilové asociace VDA, roste potřeba bezpečnosti provozu a nových služeb v oblasti mobility. Tyto faktory pak přinášejí ať už více či méně účinná řešení. Společnost hledá alternativní zdroje pro dopravu, zdokonaluje systémy automatizace provozu a konektivity pro zvýšení bezpečnosti a vyvíjí řadu inovací ke zvýšení komfortu v rámci městské mobility. S tím tak automobilovému průmyslu v tradičním pojetí roste značná konkurence v podobě zapojení velkých globálních technologických firem typu Google nebo Microsoft.

„Průmysl v celém světě stojí na křižovatce. Ta je dána nejen novými technologiemi, jako je robotika, umělá inteligence, virtuální rozšířená realita a blockchain. Dalším důležitým faktorem, který změní hru, je generace mileniálů. Ti už nechtějí tolik vlastnit, tíhnou ke sdílené ekonomice,“ poukázal na důležitý mezigenerační posun Pavel Kysilka, zakladatel vzdělávací instituce 6D Academy.

Nebezpečný bod zlomu

Vedle dlouhodobých vizí ale diskuse na půdě CEE Automotive Supply Chain přinesla debatu především o tom, co automobilový průmysl čeká v následující dekádě. Důležitým rámcem je podle diskutujících stav globální ekonomiky. Stejně jako obchodní politika Trumpovy administrativy, tak také otázky kolem brexitu a ekonomický vývoj ve světě, a zejména v Německu, vyvolávají další otázky. „Autoprůmysl se nyní nachází v bodu zlomu. Cla, brexit, ochlazování ekonomiky, aktivity Turecka v Sýrii a další faktory způsobují, že mnoho výrobců je nervózních. Mnozí z nich pak velice bedlivě sledují skladové zásoby nebo ruší objednávkové knihy,“ komentoval současnou situaci Petr Novák.

Manuel Kallweit z VDA hodnotí situaci na trhu s osobními vozy jako stabilní, a to i přesto, že odhady vývoje na příští rok nejsou příliš optimistické. Na rok 2020 odhaduje německá asociace slabý pokles na největších trzích, celosvětově pak zhruba o jedno procento. V dlouhodobé perspektivě jsou pak němečtí výrobci automobilů spíše optimističtí, když plánují zvýšit do roku 2025 produkci zhruba o 20 procent. „V následujících pěti letech patrně neporostou tradiční trhy, očekáváme ale růst nových trhů. Například v Indii je nyní podle statistik okolo 17 vozidel na tisíc obyvatel a potenciál růstu je tak značný,“ uvedl Kallweit.

CEE Automotive 
 Manuel Kallweit, VDA 


Alternativní pohony

Odrazovým můstkem transformace automobilového průmyslu v Evropě je povinná redukce emisí CO2 u nově prodaných osobních vozidel. Podle odhadů odborníků bude zapotřebí v následující dekádě elektrifikovat 8–10 procent nově prodávaných osobních vozů. Tato podmínka samozřejmě vyžaduje značné investice do vývoje alternativních pohonů a automobilky či dodavatelé musejí být připravení na všechny eventuality. „Jestli průmysl půjde ve směru elektromobility, tedy čistě bateriových aut, nebo půjde ve směru hybridních vozů, nebo vodíkových automobilů – to rozhodnutí je především na zákazníkovi,“ řekl na konferenci Robert Kiml, generální manažer kolínské automobilky TPCA, který zároveň věří v budoucnost vodíkového pohonu.

Klíčovou součástí přechodu k čisté mobilitě zůstává budování infrastruktury. Jak ale zmínil Petr Knap, není to v tuto chvíli ten zásadní prvek. „Hlavní je cena elektromobilů, které jsou dnes na trhu, dostupnost a jejich užitná hodnota a pak pochopitelně také možnost dobíjet doma nebo v práci. To jsou ty základní momenty, které potáhnou využívání a rozšíření elektromobilů,“ uvedl Knap.

Výzvy pro dodavatele

Transformace směřující k čisté mobilitě má obrovský dopad na dodavatele v automobilovém průmyslu. Ať už pro menší firmy v podobě změny zaměření, nebo pro velké nadnárodní firmy, o jejichž budoucnosti rozhodne právě mateřská společnost.

„Finální výrobci samozřejmě musí najít finance na změny v oblasti alternativních pohonů, dodavatelé jsou tak vystavováni obrovským tlakům, co se týká cenové politiky. Pro nás to znamená být inovativní, přicházet s takovými prvky, které jsou jedinečné na trhu. Vedle toho nám ale technologický pokrok umožňuje zavádět prvky Průmyslu 4.0, tedy automatizovat, robotizovat a digitalizovat. Z tohoto pohledu se firmám nabízí jedinečná příležitost snižovat náklady a zůstat konkurenceschopné,“ řekl Petr Novák.

Potvrdil to ve svém příspěvku také Vítězslav Lukáš ze společnosti ABB Czech Republic. V příchodu prvků Průmyslu 4.0 vidí velký přínos pro celou Českou republiku. „Velký tlak na produktivitu a samozřejmě na masovou výrobu dal přirozenou šanci pro aplikace robotů a vývoj nových robotizovaných technologií. Automobilový průmysl sem přinesl technologie, které v mnoha ohledech posunuly naši zemi vpřed.“ Podle Lukáše zažilo Česko díky tomu obrovský technologický skok.

Technická vzdělanost nutná

Jak se přednášející v průběhu celého dne shodovali, současně s robotizací přichází také obrovský tlak na změny na pracovním trhu. „Dnešní generace nastupující na pozice operátorů očekává, že si stroje budou ovládat z tabletů, že budou jednoduše programovatelné například tahem rukou v případě robotů. Dělat jen jednu operaci tak, jak tomu bylo před dvaceti lety, už do budoucna určitě nepůjde,“ uvedl Vítězslav Lukáš.

Automatizace výroby tak do diskuse přinesla další stěžejní téma – systém vzdělávání a tlak na jeho změny. „Česko velmi vysoko skóruje v kvalitě byznysových institucí, specificky v automobilovém průmyslu – tam jsme skutečně na špičce, stejně jako v kvalitě výzkumných, vědeckých a vzdělávacích institucí. Kde se nám ale až tak nedaří, je vzájemná spolupráce těchto tří sektorů, tzv. clustering,“ zhodnotil současnou situaci Pavel Kysilka. Podle něj se ukazuje na příkladu Silicon Valley, že právě spolupráce těchto tří sektorů může ekonomiku pozvednout o několik pater výš.

V souvislosti se vzděláváním, podporou vědy a výzkumu, ale i s budováním infrastruktury k elektromobilitě přednášející opakovaně zmiňovali nutnost zapojení státní sféry.

V rámci konference CEE Automotive Supply Chain 2019 zazněly také přednášky představující projekty a případové studie. Se zajímavými příspěvky přišli zástupci společností GEFCO, ŠKODA Auto, Logio, Robert Bosch nebo české firmy ZLKL.

Příští ročník konference CEE Automotive Supply Chain se uskuteční opět na Slovensku.


Více informací: www.ceeautomotive.euinfo@ceeautomotive.eu.

  • autor:
  • CEE Automotive Supply Chain & NEWMATEC

Fotografie



Mohlo by vás také zajímat



 

Nejnovější inzeráty

Plastikářský slovník