- Úvod
- Odborné články
- Bohdan Wojnar – viceprezident AutoSAP: Autoprůmysl je oporou české ekonomiky
Bohdan Wojnar – viceprezident AutoSAP: Autoprůmysl je oporou české ekonomiky
Rozhovor s viceprezidentem AutoSAP a členem představenstva ŠKODA AUTO zodpovědným za oblast lidských zdrojů.
Jak hodnotíte současný stav českého autoprůmyslu z pohledu viceprezidenta AutoSAP?
Český automobilový průmysl je velmi úspěšný a je oporou ekonomiky celé České republiky. Firmy sdružené v AutoSAP dávají napřímo práci cca 110 000 zaměstnanců, nepřímo má tak práci díky širokým dodavatelským řetězcům zhruba půl milionů lidí. To je velká odpovědnost. Za posledních 25 let změnil automobilový průmysl tvář celého našeho hospodářství. Dal impuls pro kvalitativní rozvoj firem v České republice, které jsou nyní například dodavateli světových koncernů, a přilákal mnohé zahraniční investice.
Daří se nám také trvale zvyšovat produktivitu a přidanou hodnotu a s tím ruku v ruce také výdělky našich zaměstnanců.
Investujeme do našich podniků, školíme zaměstnance, na budoucí povolání připravujeme současnou mladou generaci, vyvíjíme nové produkty, inovujeme, jsme úspěšnými exportéry. V současnosti náš další rozvoj začínají omezovat vnější překážky – nedostatek pracovních sil, chybějící infrastruktura a podobně. To je zásadní problém ovlivňující naši budoucí konkurenceschopnost. Musíme mít na paměti, že konjunktura nebude trvat navěky. Současná situace dává nejen českému automobilovému průmyslu, ale vlastně celé zemi skvělou možnost připravit se na budoucí výzvy a reformovat některé oblasti našeho hospodářství. Zde tkví obrovská role AutoSAP. Profesní sdružení má sílu prosazovat potřebné legislativní úpravy a změny, a je tak hlasem celého našeho odvětví.
Čeho se podařilo v uplynulém období v rámci sdružení dosáhnout?
Posunuli jsme se v oblasti technického školství a současná situace na trhu práce ukazuje, že naše obrovská snaha měnit přístup České republiky a české společnosti k technice již od roku 2011 byla velmi prozíravá. Přesto si myslím, že potřebujeme v této oblasti ještě více. Díky Roku průmyslu a technického vzdělávání se nám také podařilo otevřít téma Průmysl 4.0 a celou související agendu. Té není málo a zahrnuje zejména digitalizaci v odvětví, ale také ve státní správě, budování potřebné infrastruktury pro pohony budoucnosti či diskusi o nutných legislativních změnách v obnově vozového parku. Zejména pro elektrifikované vozy potřebujeme vybudovat celou infrastrukturu. Nestačí pouze produkty vyvinout a vyrobit. Zákazníci musí mít důvod si je koupit, a pokud tak učiní, pak musí mít také možnost je bezproblémově provozovat. Zde je obrovská role státu a municipalit, kde diskuse stojí na samém počátku.
Jaké budou hlavní úkoly AutoSAP v roce 2017?
Na tomto místě bych chtěl hlavně poděkovat Martinu Jahnovi za jeho práci pro AutoSAP a jeho vysoké nasazení v jeho dlouholeté roli prezidenta.
Tak, jak v současnosti prochází obrovskými změnami celý automobilový průmysl, bude se muset měnit i sdružení. Hlavním úkolem pro nového prezidenta bude ve spolupráci se sekretariátem modernizace sdružení, která by měla zefektivnit jeho fungování. Diskutujeme také úpravu stanov. V jejich změně jde o to „rozvázat sdružení ruce“, aby mohlo efektivně jednat v zájmu nás všech.
Sdružení chceme dále rozvíjet tak, aby mohlo ještě lépe společně s politickou reprezentací, dalšími svazy a ostatními partnery připravit co nejlepší podmínky pro naše výzvy.
Hlavní úkoly v roce 2017 lze shrnout do tří oblastí: lidé a jejich vzdělávání, infrastruktura a stabilní a průmyslově orientovaná legislativa. Česká republika má historicky dobrý potenciál pro získávání dodatečných investic. Máme dobrou geografickou polohu, historicky jsme průmyslovým centrem Evropy, mohli jsme těžit z dostatku kvalitní pracovní síly a konkurenceschopných nákladů na práci.
Zejména v oblasti dostupnosti a kvality pracovní síly se však nyní dostáváme za hranu, která je pro firmy akceptovatelná. Stejně tak zaostává péče o investice, rozvoj infrastruktury v regionech, kde rostou průmyslové podniky. Nestačí vybudovat průmyslovou zónu, potřebujeme, aby měla dobré dopravní napojení, aby v její blízkosti bylo nájemní bydlení, školy, školky, či nemocnice. Nebudeme schopni se dále rozvíjet bez mobility našich lidí a jejich ochoty stěhovat se za prací. Proto jim však musí být vytvořeny podmínky.
Obrovský rozpor je v rychlosti, s jakou dokážeme realizovat investice my a kdy a jakým způsobem na to reaguje stát. Pokud se něco rychle nezmění, bude to ohrožovat nové investice v České republice a to by byla bezpochyby obrovská škoda. Náš stát potřebuje mít jasnou a rozvinutou vizi, jak být i v budoucnu atraktivní pro investice v nových oborech s jinou strukturou potřebných profesí.
Bohdan Wojnar - viceprezident AutoSAP |
Rád bych se zastavil u několika témat podrobněji. Vidíte nějaký posun v přístupu k technickému vzdělávání?
Určitou změnu vidím hlavně v zájmu lidí o technické školství. Rodiče a děti častěji zvažují technickou školu jako jasnou alternativu. To je stěžejní. Téma pochopitelně skloňují více i politici a Rok průmyslu a technického vzdělávání opět přinesl mnoho debat, konferencí a slibů. My jsme říkali, že touto diskusí vše pouze začíná a v následujících letech budeme muset konsekventně pracovat na zavádění potřebných změn do praxe. Zde vidíme dále deficity. Projekt POSPOLU ukázal jasnou cestu, kterou se musí vydat střední odborné školství a díky našemu soustavnému tlaku se nám daří také prosazovat, i když velmi obtížně, některé body legislativním procesem.
Stále častěji se v praxi objevují úspěšné a efektivní spolupráce firem a škol. Daňové odpočty pro středoškolské praxe, které jsme prosadili, fungují. Změnil se také náhled lidí na techniku a průmyslové podniky. Vidíme určitý nárůst zájmu o studium na technických školách. To vše se nám daří, je to ale běh na dlouhou trať.
Významným tématem je i vysoké školství. Nový akreditační úřad má před sebou hodně práce. Soustředit by se měl na to, jak propojit teorii a praxi na vysokých školách.
Máte pocit, že se v oblasti nedostatku kvalifikovaných pracovních sil v podmínkách přípravy na Průmysl 4.0 blýská na lepší
časy?
Průmysl 4.0 sám o sobě nic nevyřeší. Záleží na nás, jak využijeme šance, které nám průmyslová revoluce nabízí. Svým způsobem může přinést čtvrtá průmyslová revoluce zánik pozic s nízkým stupněm kvalifikace. Proto se jedním z hlavních témat v následujícím období stane další vzdělávání zaměstnanců. Ohroženy mohou být i pozice s rutinními činnostmi v kancelářích. Na jedné straně budou vznikat i ve výrobě vysoce kvalifikované pozice, my však pro ně nadále nebudeme mít zaměstnance ve vhodné kvalifikační struktuře. Možná tedy Průmysl 4.0 vyřeší problém s nedostatkem pracovní síly z celorepublikového pohledu.
Podíváme-li se však do struktury pracovních sil, zjistíme, že potřebných zaměstnanců se nám nedostává. Zde budeme muset výrazně investovat. Určitě také není cílem, abychom měli na jedné straně automatizované továrny a na straně druhé miliony nezaměstnaných. Budeme tedy tyto změny muset dělat v úzkém sociálním dialogu se zástupci zaměstnanců a také ve spolupráci se státní správou, která bude muset rychle měnit legislativní prostředí. Jsem přesvědčen, že celý tento přerod zvládneme, ale nebude to snadné, ani zadarmo.
Jak přistupovat k zahraničním pracovníkům, aby byli dlouhodobou integrální součástí naší ekonomiky?
Chtěl bych říci, že naším primárním zájmem je zaměstnávat místní obyvatelstvo. Za současné situace na trhu práce a při naprostém deficitu disponibilní pracovní síly se ale nikdo nemůže průmyslu divit, že hledá alternativní řešení. Všeobecně musíme zahraniční pracovníky stavět na roveň pracovníkům domácím. Prosazení kvóty 5 000 pracovníků z Ukrajiny je důležité, ale to je jen začátek. Dále musíme obecně vytvořit podmínky pro mobilitu pracovní síly, nejen přeshraniční, ale především v rámci České republiky. Zásadní je například otázka dostupného nájemního bydlení v lokalitách, kde je práce. Česká republika a její obyvatelé jsou tolerantní. Určitou formu migrace pracovní síly potřebujeme a budeme potřebovat. Proto musíme dále posilovat povědomí o zahraničních pracovnících ve veřejném mínění a pracovat na podmínkách pro jejich mobilitu a zapojení.
V Evropské unii probíhají intenzivní jednání o zpřísňování emisních limitů. Co je třeba udělat k prosazení bytostných zájmů českého autoprůmyslu?
Cíle emisní regulace pro rok 2020 se dají zvládnout pouze mixem výrazného technického pokroku a změnou produktového portfolia, což bude znamenat extrémně vysoké náklady. Co bude platit pro rok 2025, o tom musí evropská reprezentace jednat i s ohledem na zájmy průmyslu a zaměstnanosti. Opět platí, že pokud vyvineme a vyrobíme elektrifikované vozy, musí je zákazníci chtít kupovat a musí mít infrastrukturu nutnou pro jejich provoz. V tom je pro AutoSAP neocenitelným partnerem evropská asociace ACEA a obdobné organizace zejména v zemích Visegrádu. V neposlední řadě je nutná součinnost s relevantními resorty v České republice.
Ještě na závěr dovolte jednu osobní otázku. Jste ve své pracovní funkci ve ŠKODA AUTO jedním z nejvytíženějších manažerů, jak nacházíte čas na práci pro sdružení AutoSAP?
Pro sdružení pracuje mnoho kolegů a odborníků z jiných firem, v neposlední řadě také sekretariát AutoSAP. Já jsem bytostně přesvědčen, že AutoSAP má své velmi důležité místo v automobilovém průmyslu České republiky. Prosazuje zájmy nás, podnikatelů, v tomto odvětví a proto nám ulehčuje naši práci. Vyplácí se proto najít si pro sdružení čas a aktivně spoluutvářet naše podnikatelské prostředí.
- autor:
- AutoSAP - Sdružení automobilového průmyslu