- Úvod
- Odborné články
- Automatizace, digitalizace či umělá inteligence se stává běžnou součástí firem
Automatizace, digitalizace či umělá inteligence se stává běžnou součástí firem
Čtvrtá průmyslová revoluce shrnuje změny, díky kterým došlo a stále dochází ke zefektivnění i automatizaci procesů v oblasti dopravy, samotné výroby či komunikace skrze digitální technologie. Současné technologické trendy jsou navíc ovlivněné i pandemií koronaviru, která se v některých ohledech zapříčinila o jejich rychlejší ukotvení.
Firmy, které plánovaly přesun do online prostředí a nasazení moderních technologií v rámci několika let, zvládly najednou celý proces během několika měsíců. Zdá se, že inovace se dějí více v přístupu lidí k technologiím. Především díky připojení k internetu, které je všudypřítomné. Technologie 5G tomu pouze nahrává. Čeští operátoři jsou nuceni zlevňovat data, celý svět se přesouvá do kyberprostoru s názvem Internet. To jsou faktory, které nutí firmy myslet jinak. A jakým výzvám čelí průmysl? Automatizace, digitalizace a data. To jsou tři velké hlavní trendy, které nyní v oblasti digitálních technologií rezonují, především díky novým možnostem umělé inteligence (AI).
Automatizace a AI
Automatizace rozhodně není nic nového, ale v poslední době dozrály některé technologie - jako např. AI (Umělá inteligence) nebo RPA (Robotická procesní automatizace), které mají potenciál změnit způsob, jak pracují nejen firmy, ale třeba i státní instituce. Algoritmy umělé inteligence mohou firmám ušetřit čas, usnadnit fungování i zautomatizovat procesy. Motivací jejich využívání může být prostor pro vlastní růst či větší konkurenceschopnost. Typickými příklady použití AI v průmyslu jsou například predikce poruchy strojů, odhalení „zmetků“ pomocí optických kontrol nebo pomocí dat z kontrolních bodů, chatboti či doporučovací algoritmy v e-shopech.
Velký boom zažívají i virtuální asistenti neboli chatboti, kteří díky umělé inteligenci mohou komunikovat se zákazníky prostřednictvím textových i hlasových zpráv. Je možné je využít na různých zařízeních a platformách. Velkým trendem je i personalizace, tedy skutečné zacílení a úprava obsahu podle uživatele platformy či návštěvníka webu.
Obraz, dokumentace a predikce poptávky
Algoritmy umělé inteligence se používají například při digitalizaci firemních dokumentů. Pomocí metod OCR lze nafocené dokumenty převést na strojově čitelné dokumenty. Digitalizaci navíc výrazně urychlila pandemie. I když se ‚digitalizuje‘ mnoho desítek let, tak proces to byl spíše pozvolný. Kovidová opatření donutila celou společnost hledat způsoby jak fungovat dál i při omezeném osobním kontaktu. Díky krizi se lidé a firmy musely přizpůsobit a najít efektivnější způsoby spolupráce.
Efektivní využití dat
Umělá inteligence pomáhá mnoha firmám s objemy dat, jejich analýzou a vyhodnocováním. Data jsou od nástupu digitálního prostředí nevyužitým zlatým dolem a stále zůstávají jedním z hlavních trendů digitální transformace. Aby se podnikům v novém digitálním ekosystému dařilo, je pro ně práce s daty kriticky důležitou schopností. Organizace nebyly nikdy na cestě digitální transformace osamocené, zákazníci šli vždy souběžně a přijímají nové technologie s velkou rychlostí. Jsou stále chytřejší a zářné časy, kdy podniky investovaly pouze do jednoho softwaru pro správu dat, obvykle CRM, jsou pryč. Běžné datové platformy nejdou do hloubky a postrádají některá zásadní data poskytovaná zákazníky. Tímto neefektivním přístupem tak dochází k neosobní zákaznické zkušenosti. A organizace si to začínají uvědomovat. CDP (Customer Data Platforms) je integrovaná databáze zákazníků, která pomáhá podnikům při jednotném sběru dat, big data, zpracování, konsolidaci, aktivaci a realizaci z online i offline kanálů.
Trendem je i využití dat pro vytváření a vývoj nových technologií. U všech nových aplikací, ať už se jedná o inteligentní průmysl, zemědělství, zdravotní péči, či logistiku, je zásadní bezpečnost a ochrana osobních údajů a dalších vyměněných dat. Stávající řešení jsou tradičně založena na centralizované architektuře a nezaměřují se na auditovatelnost a neměnnost. Zajímavým trendem v této oblasti je využití blockchainu, který může být zajímavou alternativou.
Vyhodnocování dat a získávání smysluplných informací, které pomáhají s lepší organizací, podnikáním, vzděláváním je pro firmy stále výzvou. Ukazuje se že, organizace nyní plánují více a více investovat do platforem zákaznických dat, aby podpořily růst a propagaci, čímž se z technologie ‚nice-to-have‘ stane technologie ‚need-to-have.
- autor:
- Renata Faltejsková